Co je zážitková ekonomie
10. 10. 2007
V zásadě můžeme zážitkovou ekonomii definovat jako nový směr, kterým se ekonomika bude ubírat v nejbližších letech. Jako se v minulosti přešlo od zemědělství k průmyslu, od průmyslu ke službám, tak se nyní přechází od služeb k zážitkům a tím vzniká prostor pro novou ekonomickou disciplínu - zážitkovou ekonomii. Společnosti, které se již pohybují v prostředí zážitkové ekonomie, přináší novou přidanou hodnotu.
Můžeme si tato tvrzení demonstrovat na obyčejném zrnku kávy. Firmy, pěstující a prodávající kávová zrna, dostanou asi 60 Kč za kilogram surové kávy. Po přepočtu na jeden šálek to dělá 1 Kč. Když ta zrna někdo upraží a zabalí, vytvoří výrobek, který prodá za 3 Kč za šálek. V kavárně se stejná káva uvařená prodává za 20 - 40 Kč. Káva tedy může ztělesňovat jakékoliv ekonomické stádium. Může být komoditou, výrobkem i službou. Pokaždé dosahuje jiného ocenění zákazníkem. Ale pozor!!! Pokud však tu stejnou kávu koupíte v luxusní restauraci nebo v tématicky zaměřené kavárně, můžete zaplatit klidně 100 Kč za šálek. Vy dokonce tu cenu zaplatíte rádi, protože neplatíte jenom za kávu, ale i za atmosféru, v níž tu kávu pijete, za způsob obsluhy, za to že si kávu můžete užít v prostředí, které pro vás danná společnost vytvořila. To je ta nová přidaná hodnota viz graf č.1
Zážitky vždycky byly součástí zábavního průmyslu, od filmů přes koncerty až k televizním pořadům.
Můžeme si tato tvrzení demonstrovat na obyčejném zrnku kávy. Firmy, pěstující a prodávající kávová zrna, dostanou asi 60 Kč za kilogram surové kávy. Po přepočtu na jeden šálek to dělá 1 Kč. Když ta zrna někdo upraží a zabalí, vytvoří výrobek, který prodá za 3 Kč za šálek. V kavárně se stejná káva uvařená prodává za 20 - 40 Kč. Káva tedy může ztělesňovat jakékoliv ekonomické stádium. Může být komoditou, výrobkem i službou. Pokaždé dosahuje jiného ocenění zákazníkem. Ale pozor!!! Pokud však tu stejnou kávu koupíte v luxusní restauraci nebo v tématicky zaměřené kavárně, můžete zaplatit klidně 100 Kč za šálek. Vy dokonce tu cenu zaplatíte rádi, protože neplatíte jenom za kávu, ale i za atmosféru, v níž tu kávu pijete, za způsob obsluhy, za to že si kávu můžete užít v prostředí, které pro vás danná společnost vytvořila. To je ta nová přidaná hodnota viz graf č.1
Graf č.1
Zdroj: Autor
Zážitky vždycky byly součástí zábavního průmyslu, od filmů přes koncerty až k televizním pořadům.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář